Wie duurzaam renoveert heeft er alle belang bij om, indien mogelijk, zijn dak vol te leggen met zonnepanelen. Ze leveren niet alleen elektriciteit voor je dagdagelijkse bezigheden, je kan ze ook inzetten om je warmtepomp aan te drijven. Of: om je auto op te laden. Hieronder vind je een lijstje met wat je allemaal moet voorzien en doen om je zonnepanelen aan te sluiten aan je elektrische wagen.
De oplaadmode
De eerste generatie elektrische wagens hadden niet veel nodig: je stopte de kabel letterlijk gewoon in het stopcontact. Dit wordt mode 1 laden genoemd. Uit veiligheidsoverwegingen werd deze methode echter al gauw afgevoerd, en in sommige landen zelfs verboden. Mode 2 laden werkt iets gesofisticeerder: je sluit de stekker nog steeds rechtstreeks aan, maar in de kabel wordt voor de veiligheid een doosje met differentieelschakelaar en stroombeperking ingewerkt. Zo is er geen kans dat de batterij beschadigd geraakt bij het voeden.
Onze huishoudelijke stopcontacten zijn echter niet gebouwd om langdurig belast te worden met een hoge stroom. Daarom moet de laadstroom steeds beperkt blijven (10A), wat zorgt voor een lange oplaadtijd. Daarom wordt er tegenwoordig bij de aanschaf van nieuwe elektrische wagens bijna altijd een thuislaadpunt voorzien: mode 3 laden. Soms zit dit mee in de prijs van de wagen, soms kost het extra. Het voordeel van een laadpunt bij je thuis (tegenover een kabel die je gewoon in de stekker steekt) is dat je er sneller en vooral veiliger mee kan laden. Het installeren van het thuislaadpunt gebeurt door een professional en verloopt meestal via je autoverdeler. Is het niet mogelijk om een laadpunt bij je thuis te installeren, dan kan je altijd nog een publieke laadpaal aanvragen bij Eandis. Zij plaatsen dan gratis een publieke laadpaal zo dicht mogelijk in je buurt. Om je wagen op te laden parkeer je dan op de parkeerplaats bij de paal, dus niet in je garage.
Mode 4 laden, ofwel snelladen, kan helaas niet aan een thuislaadpunt: door de hoge kostprijs en het hoge laadvermogen zijn dit soort laadpunten niet geschikt voor een gewone elektrische installatie. Je vindt ze alleen in de publieke ruimte, bv. aan bepaalde tankstations. Het is dus niet mogelijk om te snelladen met stroom van je eigen zonnepanelen, maar je kan wél snelladen met groene stroom als je voor een leverancier kiest die dit aanbiedt.
Maadmodes | Wat? | Oplaadtijd batterij | Geschikt voor thuis? |
---|---|---|---|
Mode 1 | Opladen aan stopcontact | 6 à 10 uur | Af te raden, in sommige landen verboden |
Mode 2 | Opladen aan stopcontact met beveiligde kabel (ICCB) | 6 à 10 uur | Ja |
Mode 3 | Opladen via een thuislaadpunt (enkelfasig) | 4 à 6 uur | Ja |
| Opladen via Eandis-oplaadpunt | 1 à 2 uur | Nee |
Mode 4 | Snelladen | Op een half uur is de batterij 80% gevuld | Nee |
De laadkabel
Koop je een elektrische auto, dan wordt de laadkabel normaal altijd meegeleverd. Koop je hem tweedehands, controleer dan zeker even of de vorige eigenaar de kabel wel degelijk heeft meegegeven. Je weet nooit. Afhankelijk van de oplaadwijze krijg je een kabel die je rechtstreeks in een gewoon stopcontact kan steken, of een kabel die connecteert met je thuislaadpunt. Worden er twee kabels meegeleverd, dan dient de ene om te laden, en de andere om te snelladen.
De zonnepanelen
Om je auto op te laden met zonne-energie heb je uiteraard eerst zonnepanelen nodig. Aangezien het thuislaadpunt in principe wordt aangesloten op je eigen elektrische installatie, komt de elektriciteit van je zonnepanelen bij zonnig weer sowieso in je laadpunt terecht. Laad je op aan een publieke laadpaal, dan moet je zelf bij je leverancier de keuze maken voor groene stroom.
De keuring
Omdat het installeren van een thuislaadpunt meteen ook een verzwaring van je elektrische installatie betekent, is het verplicht om daarna je elektriciteit te laten keuren. Zo ben je zelf ook gerust dat alles in orde is.
Meer technische info het opladen van een elektrische auto en over de vereisten van je elektrische installatie vind je in de brochure van Eandis.
Dit artikel maakt deel uit van een reeks artikels rond de slimme woning. “De slimme woning” is een project van Bond Beter Leefmilieu, EnergieID en Efika Engineering, gesteund door de provincie Vlaams-Brabant.