Ecobouwers is bereikbaar tijdens het opendeurweekend via 02/282 19 42 en info@ecobouwers.be

kalkchape vs cement gebonden chape

Hallo iedereen,

Onlangs leerde ik over het bestaan van (tras)kalkchape waarbij de klassieke cement in de chape wordt vervangen door (tras)kalk. Dit zou een volwaardig en ecologisch alternatief zijn voor gewone cementgebonden chape.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit voor alle vloeropbouwen of raden jullie aan in sommige gevallen toch voorzichtig te zijn? Zijn er bepaalde vloeropbouwen waar dit af te raden is? Zijn er in jullie inziens valkuilen (kostprijs, droogtijd, druk/treksterkte, verwerking,...)?

Waarom wordt er anders nog steeds met gewone cementchape gewerkt?

Alvast bedankt voor elk advies.

Reacties

Goedemorgen,

Bedoel je met kalkchape : Anhydrietchape ??

Zoja :

nadelen :

  • lange droogtijd, je moet toch in weeeeken, zoniet maanden rekenen tussen storten chape en start vloerwerken.
  • je kan er in principe niet op wonen,  kalk neemt ontzettend veel water op.  een glas water morsen gaat zo de vloer in
  • je hebt ontkoppelingsmatten nodig tussen chape en vloer, deze zijn op zich niet goedkoop en het leggen is specialisten werk wat het vloeren duurder maakt.

Voordeel :

  • Dit type chape geeft goed warmte door (vloerverwarming) en kan het ook goed bufferen (zonnewinst). 

Conclusie : tijdens de bouwfase is het vloeken gezien wachten en eurootjes.  Als dat voorbij is dan is het een meerwaarde.

Raad: contacteer een aantal vloerders voor je de keuze maakt.  Met de prijsofferte in de hand en de kennis over de verwachte droogtijd kan je een bewuste keuze maken tussen anhydriet- en cementchape.

Groetjes

 

 

 

Hallo,

Wij hebben een kalkchape gelegd, die zou dampopen zijn en is daarom meer geschikt om te plaatsen boven dampopen isolatiematerialen. In het algemeen perfect te vergelijken met cementchape, ook qua sterkte (denk maar aan het beton van de Romeinen).

Let wel op: dit moet met traskalk, liefst hardheidsklasse HL5 en dus niet met de typische witte luchtkalk. Traskalk is eerder beige-grijs, iets bleker dan cement. Traskalk zorgt voor minder CO2 uitstoot dan cement en aangenaam om mee te werken, wij gebruiken het ook voor metsmortel, tegelvoegen of beton. Dan krijg je van die bleke tegelvoegen, veel mooier dan cement!

Het hardt iets trager uit dus je kan er pas met zekerheid op stappen na enkele dagen. Ook verwerkt het een beetje moeilijker dan gewone chape, het is een beetje smeuïger. Dus de chappers (als je er vindt die hiermee willen werken) zullen meer uren aanrekenen. Verder is het qua kostprijs ongeveer vergelijkbaar met cement, wel moet je er iets meer van gebruiken (ongeveer 1:3 met zand mengen).

Wij zijn er heel tevreden van alleszins, blij dat we zonder cement hebben kunnen werken!

beste, welke dikte heeft de kalkchape en kan deze gebruikt worden als vloer?

 

Het is vergelijkbaar met klassieke chape. Bij ons ligt hij ongeveer 7 cm (op vloerverwarming). Wordt inderdaad gebruikt als vloer, maar het moet natuurlijk wel op iets anders liggen, net zoals bij cementchape alweer. Bij ons ligt het rechtstreeks op kalkhennep.

Of bedoel je als afgewerkte vloer? Dat zou ik niet doen, chape geeft veel stof en gruis als het de laatste laag is. Je zou het kunnen behandelen met kalkverf en bijenwas, maar dat hebben we geprobeerd en gaf bij hier niet zo een goed resultaat. Dus toch maar tegels op gelegd

Beste Jan,

Bedankt voor de reactie.Bij ons zal de chape ook op kalk-hennep(12cm)liggen, met daaronder 30cm schelpen.

Welke samenstelling heb je genomen voor de kalkchape en welke kalk heb je gebruikt? Er zijn blijkbaar produkten op de markt op basis van kalk om de chape met een paar dunne lagen(max 1cm/laag) af te werken en te egaliseren en nadien te olien met lijnolie met was.

Als het zover is laat ik weten of het al dan niet gelukt is.

Groeten,

Karel

Beste,

Wij hadden traskalk HL5 van Meunier (maar elk merk zal wel goed zijn, belangrijk is dat je HL5 of vergelijkbaar neemt). Je moet het 1:3 mengen met zand 0/4 en verder verwerken zoals gewone chape. Die producten ken ik niet maar dat is een interessante optie. Wel opletten dat het niet gaan om epoxy gietvloeren of zo, dan ben je het dampopen karakter en ecologische waarde natuurlijk kwijt.

Je vind in deze post meer info van Wolf Jordan

Zou het geen optie zijn om de chape aan te maken met0/2 zand, minder korrelig en misschien beter af te werken met olie en was?

Bedankt,

Karel

t.a.v. esser

lange droogtijd ? zowel bij cement- als kalkanhydrietchape moet je rekenen op 1 week per cm, blijft dus hetzelfde.  wat uitharden betreft (maar dat doet niet ter zake) is er wel een verschil, 28 dagen bij cement, bij kalk duurt dat veel langer.  maar dat heeft alleen maar voordelen. dank zij de flexibiliteit en trage uitharding van kalk worden kleine bewegingen in de constructie moeiteloos opgenomen zonder schade te veroorzaken.

ontkoppelingsmatten, nooit van gehoord en ook nooit toegepast.  wel wordt er een PE-folie onder de  chape geplaatst.

kalk neemt wat water op, daarom zou ik ook oppassen in een badkamer met kalkanhydrietchape.

misschien iets duurder, maar de verschillen zijn helemaal niet zo groot als je iemand neemt die courant hiermee werkt.

naast de genoemde voordelen zou ik de hogere sterkte vernoemen, alsook het quasi vanzelf nivelleren, nauwelijks krimp en geen behoefte aan uitzetvoegen, toch wel wat pluspuntjes.  en last but not least, cement is veel ongezonder dan kalk, toch ook een belangrijk element.

Ik vrees dat hier wat verwarring bestaat over de verschillende soorten chape.

Je hebt chape op basis van zand en cement. Deze chape wordt bijna altijd en overal gebruikt.

Daarnaast heb je de veel minder gebruikte chape op basis van zand en trasskalk. Deze chape lijkt sterk op de eerstgenoemde en beiden worden ongeveer op dezelfde manier en met hetzelfde doel toegepast.

En dan heb je nog de anhydrietchape, die is op basis van zand en gips. Deze chape heeft heel andere eigenschappen en wordt meestal genomen omwille van zijn vloeiender (nivellerende) eigenschappen bij een dunnere laagdikte.

Hey, we zouden een zwevende plaat laten gieten, omwille van onstabiele ondergrond, 20 cm dikte met vriesrand 60cm diepte. Graag in trascement. Weet iemand wie dit in grote hoeveelheden kan gieten, ong 7 kubiek. Grt

Hallo

Voor onze woning in opbouw overwegen we ook zeer sterk een kalkchape, alleen komen wij aan onbetaalbare prijzen: rond de 66 euro per m² t.o.v. zo'n 20 euro per m² voor cementchape (prijzen zonder BTW).

Zou iemand ons vrij dringend contactgegevens kunnen en willen bezorgen van kalkchapers a.j.b.?

Wij wonen in Schulen (Herk-de-Stad, Limburg).

Bedankt, beste wensen voor het nieuwe jaar en met vriendelijke groeten

Guy

Even een opvolging: ondertussen hebben we een aannemer (uit Oost-Vlaanderen) gevonden die ons heeft verdergeholpen met traskalkchape. Toegegeven, het is niet van de eerste keer gelukt, het eindresultaat is ook niet perfect in onze strobalenwoning en de prijs blijft duurder dan een cementchape, maar toch zijn we blij met het resultaat, met de inspanningen van de aannemer, met zijn openheid en eerlijkheid. Voor meer info kan u ons altijd contacteren via een persoonlijk bericht.

Omdat we een vraag kregen over onze vloeropbouw, beantwoord ik deze graag hier. Feedback altijd welkom.

Van onder naar boven:

  • houten plancher
  • een laag van ongeveer 4 cm hennepkalk
  • daarbovenop een laag van ongeveer 5 cm traskalkchape (vermengd met - helaas - plastiekvezels)
  • de vermoedelijke eindafwerking wordt bamboeparket met een soort rubberlijm (dacht ik toch)