Ecobouwers is bereikbaar tijdens het opendeurweekend via 02/282 19 42 en info@ecobouwers.be

Extra pomp nodig voor vloerverwarming?

Wij hebben in onze net opgeleverde nieuwbouwwoning een lucht/water warmtepomp van 13 kW (General ThermaStage). De meters vloerverwarming voor de woning zijn: gelijkvloers: 1217m, verdieping: 1198m, zolder: 591m

Heel dit systeem is geïnstalleerd als één verwarmingskring met een thermostaat beneden in de living. De circulatiepomp is de in de binnenunit ingebouwde Wilo Para 25/8-75/SC.

Nu heb ik ondervonden dat onze woning zeer moeilijk opgewarmd raakt, en dat aan geen enkele collector voor geen enkele legkring een deftig debiet gehaald wordt. In onze badkamer boven wordt het ook amper 20 °C. Desalniettemin staat die zware buitenunit van 13 kW de hele tijd luid te blazen met burenproblematiek en een zéér hoog verbruik tot gevolg (30 tot 40 kWh per dag).

Kan dit opgelost worden door het plaatsen van een evenwichtsfles met twee aparte pompgroepen zodat ik het hele systeem hydraulisch kan opdelen in twee grote kringen (gelijkvloers en verdieping/zolder) waarbij een tweede thermostaat wordt geplaatst in de badkamer? Op die manier hoop ik én de nodige debieten te behalen, én er voor te zorgen dat mijn badkamers apart verwarmd kunnen worden. 

Verder vermeld ik ook nog dat ik zeer ontevreden ben van deze installatie aangezien ik er al door meerdere mensen op gewezen ben dat die buitenunit zwaar overgedimensioneerd is en tot 70 decibel durft te produceren. De regelingen en aansturingen van de fabrikant uit zijn ook zeer beperkt. Zo moet je voor het aansturen van twee kringen al een extra toestel plaatsen dat vertaalt naar OpenTherm, om dan met nog een ander toestel van een andere fabrikant eventuele meerdere kringen aan te sturen. Héél deze problematiek bestaande uit hoog verbruik, ruzie met de buren, én een woning die met moeite opgewarmd raakt doen mij al twijfelen om deze lucht/water warmtepomp te vervangen door een geothermische oplossing.

 

Reacties

Je kan misschien ongelukkig zijn met je warmtepomp; ik zou toch eerst eens praten met de architect waarom hij je zo een slecht geïsoleerde woning heeft ontworpen.  Dat is echt wel een zware wp voor een nieuwbouw.

Ter verdediging van de warmtepomp... normaal heeft General een redelijke reputatie.  En ik zie geen reden te twijfelen dat je WP niet zou werken.  

- een buitenunit kan niet te groot zijn; hoe groter hoe beter het rendement.  Maar daarom moet ze natuurlijk ook niet te veel lawaai maken.  70Db zal wel een pak boven de specs zitten.  Weet je welke voorzorgen genomen zijn om geluid te beperken?  Bv een voldoende zware sokkel, een 'geluiddempende montage'... Zijn er geen richtlijnen/opties al minstens geluid naar buren te beperken?

- is het modulerende WP? Indien kan ze idd lang draaien per dag aan laag vermogen.   Wat goed is voor het rendement

- heb je echt een thermostaat? Veelal is die niet echt nodig en werkt je WP enkel op de stooklijn.  Dat lost ook je probleem met opwarmen badkamer op.  

De oefening wordt echt je installateur te laten langskomen en alles correct af te regelen.  

Probeer misschien eens op bouwinfo.be; daar vind je misschien nog mensen met die WP die je tips kunnen geven.  

30-40kwh de laatste 2 dagen is misschien niet verkeerd... 

10kw max warmteverlies, 5 graden, is gemiddeld 5kw per uur (ik schat even dat 5 graden 50% van max vermogen) is 5×24=120kwh, COP4 geeft dan 30kwh.  Reken dan nog wat voor warm water, waterpompen... klinkt niet zo fout.

Een regelgeving is een minimumnorm.  Niemand die je verbiedt beter te doen.  En iemand als een architect mag een bouwheer er toch op wijzen dat de regelgeving slecht geïsoleerde woningen toelaat.  

Belachelijk hoog?  Hoe kan je dan uitkomen op woning die een WP van 13kw nodig heeft?  Dat is 3-4 keer meer dan wat is zou verwachten van een nieuwbouw.  

Als je goed leest zag je dat ik vokr nodige vermogen 10kw rekende; dus niet volle vermogen van de warmtepomp.  En ik zie niet in waarom iemand een zwaardere/duurdere warmtepomp neemt dan nodig.  

Ps; 50kw ketel; daar verwarm je een kasteel mee.  Slecht voorbeeld voor in de woningbouw.

Idd; ik doe een aantal aannames, een grove berekening om te zien of het allemaal niet totaal onzinnig is... 

We zullen wel zien wat de TS vertelt.  

We zullen zien ;-).

edit: reactie niet langer relevant.

Mijn woning heeft een S-peil van onder de 30 dus deze woning is zeer goed geïsoleerd. Ondanks dat de WP enorm hard en veel draait raakt mijn woning niet opgewarmd. Daarom denk ik dat het eerder ligt aan het feit dat het ene circulatiepompje in de ketel het niet aan kan om de meer dan 2500 meter aan vloerverwarming van debiet te voorzien, dit was eerder mijn vraag/zorg.

Massief metselwerk. Alles is ook luchtdicht gemaakt en alle koudebruggen zijn vermeden of volledig geïsoleerd.

Ik ben er echter wel van overtuigd dat het louter aan de installatie ligt. Op geen enkele kring vloerverwarming krijg ik meer dan 50% debiet, ook al draai ik alle andere kringen op die collector dicht.

Er komt binnenkort een andere technicus eens kijken of mijn installatie wel correct uitgewerkt is. Maar iemand moet mij toch al kunnen zeggen of één circulatiepomp in een binnenunit voldoende is om meer dan 2500 meter aan vloerverwarming van voldoende debiet te voorzien?

Ik heb eerlijk gezegd geen vertrouwen meer in mijn installateur, maar de fabrikant zelf zal nooit rechtstreeks met mij werken maar altijd via hem.

Niet iedereen is zo, maar ik begrijp je. Ik zal maandag trachten contact op te nemen met de fabrikant in de hoop dat ze me willen helpen.

Mijn ervaring met andere fabrikanten is dat ze veelal toch wel bereid zijn een installateur 'die het niet kan' bij te staan.  Bij General eventueel een uitdaging dat "General Belgie" niet echt bestaat en dat een ander bedrijf het merk vertegenwoordigd; geen idee hoeveel interesse ze hebben een installateur bij te staan.   Maar je moet idd zorgen dat ze minstens op de hoogte zijn van je problemen.

De berekening van de omlooppomp is natuurlijk een basis van je verwarmingsinstallatie.  Idd je lengte buis (maar welk soort buis, andere diameters geven weer andere weerstanden, misschien de 2de verdieping kunnen een reden zijn dat de standaardpomp het niet aankan (en staat de WP in de kelder, dan moet ze nog hoger oppompen, je pomp is eentje tot max 8m hoogte; maar bij die 8m is het debiet al veel lager dan bij bv 5m...)   Maar dat zou snel testbaar moeten zijn door idd een deel van de woning even zonder verwarming te zetten (bv zolder, een aantal slaapkamers).  Dan zou de WP toch minstens de andere ruimtes warm moeten krijgen.

Goed dat je toch minstens S30 haalt; al vind ik dat zelf voor nieuwbouw een gemiste kans als je niet eerder naar S20 gaat.  Eventueel zit je zelfs al weer boven de eisen die voor 2022 bouwaanvragen gelden (S28).  Laten we hopen dat het een grote woning is die zo een zware warmtepomp moet verwarmen (wat misschien weer een indicatie kan zijn dat standaard omlooppomp het niet aankan).  

Ivm je badkamers; je kiest wel best een strategie voor de verwarming.  In mijn ervaring met goed geisoleerd is alles uit of alles aan voldoende voor comfort, ook in de badkamers.  Een behoefte dit te wijzigen is er hier in de voorbije 20 jaar niet ontstaan.  Maar als je wel de badkamers afzonderlijk wil verwarmen wordt het idd een meer moeilijke/duurdere oplossing. Maar ik zou zelf toch even wachten tot je de huidige installatie goed werkend krijgt. 

Wat bedoelde je juist met een debiet van 50%? ik zou verwachten dat debiet meters een absolute waarde geven, geen procenten?  

Hoe slecht het gesteld is kan je altijd proberen te begrijpen door aanvoer- en retourtemperatuur van de warmtepomp naar de vloerverwarming te meten.  Dat zou 4,max 5 graden moeten zijn.  

En eventueel zorgt het sluiten van kringen er niet voor dat je debietwijzigingen ziet in de andere kringen  omdat de omlooppomp gestuurd wordt zich aan de nieuwe situatie aan te passen.  

Of is je installatie niet goed ontlucht, of zitten de hydraulische evenwichten slecht (bv kringen van verschillende lengtes...)

Zonder kennis van installatie en sturing van installatie is het allemaal gokken.  

Maar zelf denk ik toch nog in de eerste plaats aan een sturingsprobleem.  

En laat die andere technieker toch zeker ook die buiten-unit nakijken; 70dB klinkt als zeer luid.

 

 

Flir schreef: jouw maatje hier is op andere fora (je weet best wel hetwelke)  geband omdat ie daar ook altijd tegen de professionals inging met veel hautain en onzin. 

Ik weet werkelijk niet waarover je het hebt...

Ik verwijs waar naartoe?   Je spreekt helemaal in raadsels voor mij.  

Ik heb geen weet van maatjes, mensen die van forums gebannen worden.... 

 

walter-8 schreef: Mijn ervaring met andere fabrikanten is dat ze veelal toch wel bereid zijn een installateur 'die het niet kan' bij te staan.  Bij General eventueel een uitdaging dat "General Belgie" niet echt bestaat en dat een ander bedrijf het merk vertegenwoordigd; geen idee hoeveel interesse ze hebben een installateur bij te staan.   Maar je moet idd zorgen dat ze minstens op de hoogte zijn van je problemen.D

Ik heb alle kringen eens dichtgedraaid behalve die van de keuken, de badkamers en de kinderkamers en nu merk ik dat het verschil tussen depart en retour toch kleiner wordt dan de 7 à 8 °C die het normaal altijd zijn. Duidelijk dat de pomp dit wel kan trekken qua debiet en de volledige vloerverwarming niet.

Met die 50% bedoel ik eigenlijk dat er op onze debietmeters aan de vvw-kringen cijfers staan van 0 tot 4 waarbij 0 een dichtgedraaide kring is en 4 het volle debiet dat mogelijk is. Wel als ik op het moment dat onze installatie draait op een bepaalde collector 9 van de 10 kringen dicht draai, dan kom ik op de 10e kring nog maar aan 2 ipv aan 4, ik haal dus in geen enkele situatie het benodigde debiet.

En waarom niet? 

Flir schreef: Die analyse van debiet houdt geen steek. 

 

Als je debietmeters geen eenheid geven, geraak je idd niet verder.  Tenzij je ergens in de specificaties van die meters de info vindt die vertelt welke waarde voor welke aanduiding staat...

Heeft de warmtepomp zelf geen debietmeter (en bijhorende energiemeter)? 

7-8 graden verschil bij een warmtepomp is best veel; wat zijn de vertrek en retour temperaturen dan? 

Even heel vlug gekeken naar zo een debietmeter; simpele flowmeter met aanduiding 1 tot 4, dat is veelal in l/min.  

2 liter/min is dan 120l/u; dat lijkt me een redelijk debiet voor een kring (een 700W bij 5graden verschil).  Je hebt een 20-tal kringen - ik zou het hopen met zoveel buizen...;-))?

Om de 13kw van de warmtepomp kwijt te geraken zou je een 2.5m3/u moeten rondpompen.  Maar bij een modulerende warmtepomp met modulerende omlooppomp moet je ook weten in welk regime ze draait om te begrijpen wat je juist doet en om te begrijpen of het goed of fout zit.  Als de pomp idd het debiet niet haalt zou ik hopen dat de wp een waarschuwing of foutmelding geeft.

Je vreest dus dat de circulatiepomp een te klein debiet heeft ? En daarom vraag je je af of een tweede pomp een oplossing zou kunnen zijn ?

Ik heb persoonlijk nog nooit geweten dat een circulatiepomp bij de verwarming van een woning (geen kasteel :)) een zodanig onvoldoende debiet zou kunnen geven dat je er om die reden een tweede zou moeten bijplaatsen.

Wat ik wel al vaak heb gezien is dat er op vele pompen een drie-standen schakelaartje zit dat je bij dit soort problemen een standje hoger kunt zetten.

Is dat al gecontroleerd ? Het zou een beetje vervelend zijn moest één of andere technieker van ik weet niet waar moeten komen om dat schakelaartje van 1 naar 2 te zetten.

De pomp die topic starter vermeldt is eentje die door de sturing van WP helemaal gestuurd kan worden.  Daar heeft een 3-standenschakelaar normaal geen doel meer.  Bij Wilo is er een reeks die je of met PWM kunt sturen of op de oude vaste sturing kunt zetten met meerdere vaste standen.  Ik hoop dat bij een modulerende warmtepomp de pomp pwm gestuurd is.  Anders is dat wel een gemiste kans.

De pomp staat in de stand die aangewezen is bij vloerverwarming. Daarnaast kan ik ook nog kiezen tussen 1, 2 of 3 waarbij drie is als je meer dan 7 groepen (ik neem aan dat ze daar vvw kringen mee bedoelen) hebt. In die stand stond de pomp dan ook, dus ik denk dat ik qua pompinstelling niet meer kan doen. 

Oké, dat is dan al uitgesloten.

Ook nergens kranen, kleppen of regelingen die een volledige doorstroming kunnen verhinderen ?

Welke diameter heeft de vertrekleiding voor en na de pomp ?

Er is enkel een driewegklep voor de sanitaire boiler maar die gaat altijd terug open. Hoofdleiding is in alpex diameter 32, naar de drie collectoren wordt afgetakt met een 26.

charel schreef: Oké, dat is dan al uitgesloten.Ook nergens kranen, kleppen of regelingen die een volledige doorstroming kunnen verhinderen ?Welke diameter heeft de vertrekleiding voor en na de pomp ?

 

De leidingen lijken me meer dan ruim genoeg voor een particuliere woning, dat zou het probleem dan ook niet mogen zijn.

Kan je met zekerheid constateren dat de driewegklep zijn werk goed doet ? Kan je die als test handmatig instellen zodat je zeker weet dat de boiler is afgesloten en niet als ongewenste bypass kan werken ?

Ik noem maar wat om bepaalde soms onverwachte oorzaken te kunnen uitsluiten.

Ik heb de driegwegklep gecontroleerd en deze staat wanneer er geen warm water wordt geproduceerd volledig open naar de vloerverwarming.

Misschien nog wat vraagjes of zaken die je met techniekers/General of je oorspronkelijke installateur kan bekijken: 

- was er een debiet- en vermogenberekening gedaan per kring?  Heb je die (toevallig is er net een andere vraagstaart gestart met iemand die zo een tabeletje kreeg)?

- is je WP een modulerende?  moduleert je omlooppomp ook?

- heeft je WP een eigen gelogde debiet- en energiemeter aan boord? Weet ze dus hoeveel energie ze produceerde over tijd?  Vind je dat zelf terug in de menus? (ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de General WPs hier aanbieden).

- Hoe is je WP gestuurd?  Normaal moet er een stooklijn zijn die in te stellen is, danwel die de WP sturing zelf berekent op basis van feedback van je 'thermostaat'.  Je zou in de WP sturing moeten kunnen terugvinden wat zijn doel temperaturen zijn en wat de huidige temperaturen zijn.  En voor je eigen gemoed rust, probeer te begrijpen hoe je die zelf kan aanpassen.  Normaal zou die stooklijn in de loop van een eerste winter wat bijgesteld moeten worden.  Wordt de thermostaat gebruikt in de sturing (ik beweer dat dat eigenlijk niet zo een goede oplossing is...)

Je vermelde eerste een verbruikte energie?  Is dat energie verbruikt van de WP of heel het huis?  En als van de WP, hoe las je dit af?

En ik moet erbij zeggen dat ik best benieuwd ben naar de antwoorden ;-).  

- Er is geen berekening gedaan, ik heb bij het legplan ook geen debieten gekregen om in te stellen

- De WP moduleert, maar ik heb het idee dat ze de hele tijd pendelt. De circulatiepomp is een Wilo die toch opties heeft om met variabele en constante druk om te gaan, dus ik neem aan dat je dat bedoelt?

- Verbruik en productie van energie kan ik niet terugvinden

- De WP is gestuurd met een stooklijn, maar de ruimtecompensatie staat op 4%. Ik heb hier ook alle mogelijke zaken al geprobeerd, maar ik neem aan dat wanneer er een hele tijd water van 30 °C vertrekt je toch opwarming mag waarnemen in de ruimtes?

- Dat is het verbruik van de WP alleen, ik leidt dat af uit het verbruik op de L3 fase dat ik binnentrek via de P1 meter.

 

 

Sunreezer schreef: De WP moduleert, maar ik heb het idee dat ze de hele tijd pendelt. De circulatiepomp is een Wilo die toch opties heeft om met variabele en constante druk om te gaan, dus ik neem aan dat je dat bedoelt?

Ik heb een "simpele" warmtepomp; maar ze houdt we aantal opstarts bij? Die info vind je nergens? Dat zou duidelijk moeten maken of ze echt pendelt.

Sunreezer schreef: maar ik neem aan dat wanneer er een hele tijd water van 30 °C vertrekt je toch opwarming mag waarnemen in de ruimtes?

Op voorwaarde dat de temperatuur die terug komt lager is ;-).  Om te begrijpen hoeveel vermogen je woning opneemt, moet je weten wat het temperatuurverschil en het totale debiet is.

Sunreezer schreef: Dat is het verbruik van de WP alleen, ik leidt dat af uit het verbruik op de L3 fase dat ik binnentrek via de P1 meter.

Dat moet ik zelf eens nakijken ;-).  Zou dat idd kunnen door op 1 fase te zien hoeveel vermogen er gebruikt wordt?  Ik dacht dat de digitale meters alleen totale vermogen bijhielden 3 fasig.  Voila weer iets geleerd ;-). 

Zit je wp maar op 1 fase? En is die exclusief voorzien voor de WP?

Ik ben nog wel benieuwd wat je berekende nodige vermogen is van de woning.  

De ruimtecompensatie staat zeer laag; zo zie ik het graag ;-).  Maar als je niet warm genoeg krijgt zou ik die naar 100% brengen.  Dan zou de wp moeten werken tot het warm genoeg is (en eventueel te warm).  Dat zou moeten duiden of de wp zonder regeltechnische beperkingen de woning warm maakt.

En ook; idee van het laagste elektrische vermogen van de wp?  Hier vraag de wp altijd ongeveer 1.4kw; als je de kwartier uitlezing volgt, zie je mooi wanneer de wp draait.  Dat kan een indicatie zijn of de wp doet wat ze moet doen.

Pendelen; alleen als de wp zijn vermogen niet kwijt kan; dat zou je moeten zien als retour en vertrek aan de wp te dicht bij elkaar zitten.  Echt pendelen; zou ik maar zo benemen als ze meerdere keren per uur aan en uit gaat.  

Is de andere technieker nog gepland? 

Al enige reactie van General?

Ondertussen zijn er twee verschillende techniekers langs geweest. De eerste stelde vast dat mijn installatie veel te zwaar is van vermogen en sowieso een buffervat nodig heeft. De tweede stelde dit ook vast, en constateerde daarnaast ook nog eens dat mijn WP om de twintig minuten in ontdooistand gaat. Wanneer dit proces bezig is wordt mijn warmtewisselaar in de binnenunit ijskoud en pompt de circulatiepomp gedurende enkele minuten water van 16 à 17 °C door mijn vloeren waardoor alles weer afkoelt. Aangezien dit zich continu herhaalt zit ik met een hoog energieverbruik en een woning die niet opgewarmd raakt. Ik heb gisteren dan ook direct gebeld naar de fabrikant en vandaag komt er normaal een technieker van hen zelf langs.

Bedankt voor de update.  

Dat van dat buffervat geloof ik niet.  Zeker voor een modulerende wp is dat als redenering onzin.  Eventueel is er een hydraulische reden.  Naar vermogen zou de wp best kunnen zonder buffervat (een buffervat zou ook het voordeel van een modulerende wp te niet doen en is eigenlijk een ramp voor je rendement).  Tenminste als de WP goed moduleert.

Ik begrijp dat je dus wel een warmteverliesbereking hebt en weet welke vermogens je woning nodig heeft? Anders kunnen ze niet stellen dat de wp te zwaar.

Dat van die ontdooistand is opvallend.  Zeker bij deze temperaturen lijkt dat gek.  Lijkt er eerder op dat de buitenunit te klein is of een groot probleem heeft. 

Ik duim er voor dat je een oplossing vindt.

De persoon die gisteren langsgekomen is is een koeltechnieker met twintig jaar ervaring, dus geen loodgieter die er warmtepompen bij neemt. Hij zei me dat het eventueel ook zou kunnen dat de buitenunit te zwaar is of de binnenunit te licht is waardoor deze problematiek ontstaat.

Er is een EPB studie maar echte warmteverliezen vind ik daar niet in. Hij zei me wel dat hij in alle open nieuwbouwwoningen hij de laatste jaren voorzien heeft van een warmtepomp er nog nooit eentje hoger dan 11 kW nodig geweest is.

Die grootte van de warmtepomp was ook mijn eerste opmerking.   Maar bij een modulerende wp zou dat geen probleem mogen zijn.  

Ik ben zelf wat van mening dat dat geen probleem moet zijn; je zou in een toekomst met een zwaardere wp kunnen kiezen te verwarmen tijden de goedkope uren; financieel zou dat 50% goedkoper kunnen zo naar verbruik.   

Maar je doet zo een uitspraak tegen een warmteverlies berekening; eigenlijk zou de eerste communicatie van je installateur geweest moeten zijn; je woning heeft dit vermogen nodig en om die en die reden kiezen we een wp met dit vermogen.

Dat van die te grote buitenunit klopt niet.  Die kan niet te groot zijn.  Hoe groter hoe zuiniger je installatie zal zijn.  Hoe groter hoe eenvoudiger de installatie de wp kan voeden met de buitentemperatuur.  Hoe groter hoe meer de installatie niet in ontdooistand moet.  Eventueel is te groot dat je te veel energie gebruikt aan de ventilatoren -al hoop ik dat die niet harder draaien dan nodig of te duur.  Maar groter is echt alleen beter...

De technieker van Thercon gisteren was formeel, er is veel te weinig debiet omdat de hoofdleidingen een te kleine diameter hebben. Ze schrijven een 40 voor en er is overal 32 en zelfs 26 gebruikt. Ik haal ook nergens 1 liter per minuut op de collectoren zelfs als alles open staat. Er is door de installateur ook geen afvoer voorzien onder de veiligheidsklep in de binnenunit, dus als die open zou gaan loopt al het water los door mijn woning.

Bedankt voor de feedback. 

Is er een voorstel gedaan naar oplossing?

 

Installateur is op de hoogte gebracht en hij gaat eens komen, ik hoop dat hij direct nieuwe leidingen steekt en zorgt dat ik debiet heb. Als hij hier enkel wat komt prutsen aan de instellingen van die WP en denkt er daarmee weg te komen volgt een ingebrekestelling.

Ik vond geen duidelijke  documenten over hoe de architectuur is van je warmtepomp.  

Uit het beetje dat ik vond  begreep ik dat de 'warmtepomp' in de buitenunit zit (corrigeer me indien.fout).  En de buitenunit dus én de compressor én de verdamper bevat.  Bij andere merken zijn die dikwijls gescheiden en staat de compressor binnen (er is iets te zeggen voor beide al is voor de buren jouw oplossing minder leuk).  

Naar binnen heb je enkel water lopen.  

In ieder geval verklaart het gebrek aan debiet alle problemen en ook de problemen van de buiten-unit.  

Moest de WP  geforceerd in kleiner max vermogen gezet kunnen worden, zou het voorlopig mogelijk  kunnen werken. Geen idee of dat kan (kan bv bij sommige gasketels). Hier draait een 6kw warmtepomp zonder problemen tegen 32mm buizen (32mm naar ieder van de 2 kringen).   En als je huis idd geïsoleerd is zoals je zegt zou zelfs de kleinere debieten voldoende kunnen zijn. 

Hopelijk lost de installateur alles snel op.  En ik hoop dat er niet te veel boorwerk is.

 

Nee dit is geen monobloc. Het zijn de leidingen die van de binnenunit naar mijn vloerverwarmingscollectoren lopen die niet dik genoeg zijn.

Bedankt voor de verduidelijking.

Ik zag nog in een prijslijst van een General installateur dat ze een energiemeter /"warmtemeter" aanbieden.   Dat is een energiemeter  en debietmeter in een.  Zelf zou ik ten zeerste aanraden die te installeren.  

Dat geeft je op termijn een zicht op de performantie van je installatie (en ogenblikkelijk een zicht op vermogen geleverd door de Wp en zijn debiet).  

Maar eerst de debiet probleem oplossen ;-).

Installateur is zaterdag geweest, maar hij begrijpt er zelf niets van en volgens hem ligt het niet aan de debieten...

Zaterdag heb ik 70 kWh aan elektriciteit verbruikt met de WP en de woning is geen tiende van een graad opgewarmd, nochtans gaf de WP de hele tijd een vertrektemperatuur van 35 °C aan en voelde die buis toch warm, de collectoren al iets minder warm.

De fabrikant zegt dus dat het aan de hydraulische installatie lig, de installateur zegt dat het aan de WP zelf ligt... zucht...

Heeft je warmtepomp een elektrische bijverwarming? Werkt die ooit?

70kwh is best veel maar op zich in lijn met de grootte van de warmtepomp.  Maar voor nieuwbouw zou het niet moeten...

Kan je de architect  niet navragen wat het nodige vermogen is van je woning?  Zonder dat iemand benoemd wat de warmteverliezen zijn die je wp moet afdekken is begrijpen of je installatie zinvol is nutteloos.  

Volgende oefening; installateur en fabrikant samen laten langskomen?  Veelal is dat in dit soort situaties de enige oplossing.

Zorgen dat je verslagen maakt van het langskomen en deelt met alle betrokken partijen...

Als de installateur zegt dat probleem in de wp zit, moet hij vertellen hoe hij dat ziet en duiden hoe dat zorgt dat de woning niet warm geraakt. 

Ik hoop dat de installateur nu de fabrikant contracteert ;-).  

 

Elektrische bijverwarming is denk ik maar vanaf -5 °C, en dan twijfel ik nog of die ze zelfs is. met 13 kW zou die woning hier zeker moeten opgewarmd raken, maar die warmte komt gewoon niet tot in mijn vloeren. Enkel als ik 80% van de kringen dicht draai, voel je in de overige 10% dat het opwarmt.

Vorige week is de installateur extra koelgas komen steken, nu vriest de buitenunit volledig dicht alvorens hij in dooimodus gaat. Maar dit was ook niet dé oplossing want onze woning werd nog steeds niet warm. De dag nadien is hij dan een buffervat komen plaatsen met een zwaardere pomp er achter, ook dit deed niets uit want de woning warmde nog steeds niet op.

Vandaag komt hij eindelijk/hopelijk de kringen opsplitsen en twee pompgroepen plaatsen zodat ik eindelijk voldoende debiet heb op mijn collectoren en de woning eindelijk warm wordt.

Gisteren 80 kWh verbruikt om de woning tot 19 °C te krijgen, in sommige kamers zelfs met moeite 17 °C.

amaai: echt geen succesverhaal...

ivm de buitenunit: je zou eerder denken dat die te klein is ipv te groot... Wat bedoel je je juist met 'volledig dichtvriezen'?

Extra gas plaatsen: dat is ook wel beangstigend.  Ik kan me voorstellen dat ze dat controleren.  Maar bij een nieuwe installatie al iets moeten bijplaatsen is verrassend.  Of ook: hier is in 20jaar niet gekeken naar het gas in de WP.  

Je buitenunit staat niet per toeval voor een ventilatie-uitgang zodat er extra veel vocht langs komt?

In heel het verhaal is het nog altijd wel jammer dat je niet weet welk vermogen je nodig hebt voor de verwarming.  Als de installateur langs komt, moet je het hem toch nog eens vragen waarop hij zich baseerde (al hoop ik dat die de dimensionering uitbesteedde).  Je zou het moeten weten om bv in een toekomst de WP te kunnen uitschakelen wanneer elektriciteit overdag duur is.  Want als bv de WP net het nodige vermogen van de woning kan afdekken heb je daar eventueel beperkingen.  

En plan toch ook de installatie van die energiemeter: dan heb je harde cijfers om te duiden hoe slecht de WP installatie werkt.

Walter 

Snel vraagje; had je de voorbije dagen dezelfde temperaturen in huis dan grofweg een maand geleden?  Of was het merkelijk kouder?

Met 'volledig dichtvriezen' bedoel ik dat de rooster aan de verdamper volledig vol ijs komt alvorens hij begon te ontdooien. Voor het extra koelgas werd toegevoegd bevroor deze maar half, wat wou zeggen dat hij niet zijn totale vermogen leverde. Voor de lengte van de leiding tussen binnen- en buitenunit zat er volgens de tabellen van de fabrikant effectief te weinig koelgas op, dus dat was al één oorzaak van de falende werking.

Het is nu veel kouder in huis dan een maand geleden. Maar dat komt uiteraard omdat het 1) kouder wordt, en 2) de woning de hele tijd 'geteerd' heeft op de warmte die aanwezig was na de warmere maanden en dus nooit effectief opgewarmd geweest is door de warmtepomp.

Eergisteren is de installateur dus de drie verschillende verdiepingen op drie verschillende kringen komen steken die elk door een aparte pomp na het buffervat bediend worden. De installatie heeft gisteren de hele dag nodig gehad om de temperatuur in de woning met één graad te doen stijgen. Als ik keek naar de zéér traag stijgende retourtemperatuur op de pompgroepen kon ik enkel concluderen dat mijn chape nooit degelijk opgewarmd is en ik nu zeer veel energie heb moeten steken in het opwarmen van die chape alvorens mijn woning effectief kon beginnen opwarmen. Het ijskoude weer van dezer dagen doet daar ook geen goed aan.

Nu is de temperatuur in de woning dus effectief één graad gestegen, van 18 °C naar 19 °C. Ik hou ook de hele dag dezelfde ingestelde temperatuur aan, dus geen nachtverlaging. De ruimtecompensatie staat op 1% omdat ik niet wil dat het volledige systeem 'uit' gaat en de pomp nadien weer alles moet beginnen opwarmen. Wat zou de ideale depart temperatuur moeten zijn voor een BEN woning waar je dezer dagen een temperatuur van 21 °C wil?

 

 

Sunreezer schreef: Wat zou de ideale depart temperatuur moeten zijn voor een BEN woning waar je dezer dagen een temperatuur van 21 °C wil?

Dat is een ontwerpkeuze; bij ontwerp kies je de  temperaturen waarmee je zal verwarmen.  Dat is bv een max aanvoertemperatuur van 30 graden of 35 graden....  hoe lager hoe beter.  En op basis daarvan kies je debieten en een vloerverwarmingsbuizenpatroon die bij die ontwerptemperatuur hoort.  Hoe lager de temperatuur hoe meer buizen je zal moeten leggen, hoe harder de omlooppomp moet werken.  Veelal zal naar max 35 graden gewerkt worden.  Hier thuis zit het eerder tegen 32 graden.  

En BEN is geen goede referentie om daarover te praten; BEN rekent te veel PV paneel mee.  De vraag is beter gesteld tegen een S-peil of een maximaal nodig vermogen voor de woning.  Dat laatste is het beste omdat bij laag S-peil de manier van ventileren belangrijk wordt in het totaalplaatje.  Dus nogmaals; zolang je niet weet welk vermogen je woning nodig heeft, is over zeer veel van je verwarmingsinstallatie weinig te zeggen.  En bij vloerverwarming praat je dan best over vermogen/m2. En uiteindelijk speelt type vloer mee.  

Er is dus geen ideale temperatuur daar je die als ontwerpkeuze neemt....   

En haal je ondertussen de nodige temperatuur in huis?