Viessmann Vitodens 200-W B2HA brandt telkens heel kort

Installatie:
Viessmann Vitodens 200-W B2HA 26 kW WAR met interne uitbreiding H1 en uitbreiding voor circuit met mengklep
Meibes evenwichtsfles
Meibes verdeelset met 1 ongemengd (radiatoren) en 1 gemengd circuit (vloerverwarming), beide circuits hebben een eigen pomp
Vitocell 100 externe boiler

Probleem:
Bij het inschakelen van de ketel, loopt de keteltemperatuur heel snel op. De ketel slaat na een dertigtal seconden reeds terug af. De depart van de evenwichtsfles wordt warm, maar dat gebeurt pas nadat de ketel gestopt is met branden. De retour van de evenwichtsfles blijft koud tenzij beide circuits uitgeschakeld zijn, dan komt deze traag op temperatuur. Ook bij warmwaterbereiding is hetzelfde pendelgedrag aanwezig. Het lijkt mij dat er te weinig flow is van de interne ketelpomp, zowel over de evenwichtsfles bij verwarmen, als over de boiler bij warmwaterbereiding. De pomp lijkt echter te draaien en is ingesteld op 100%. Ik heb de pomp ook al eens gedemonteerd en de ketel kort gestart. Ze lijkt dan normaal te draaien. Alles is ontlucht. Keteltemperatuursensor heb ik ook al gecheckt. Ketelvermogen ook al begrensd op 5%, zonder effect.

Iemand een idee?

Bestanden als bijlage
Reacties

Ik denk dat dit te moeilijk is op te lossen  via internet ;-). 

Het feit dat de ketel zijn energie niet kwijt geraakt bij zowel de verwarming als opwarmen warm water is wel opvallend.  

Kan je echt ketelvermogen begrenzen op maar 5%? Los daarvan starten veel ketels altijd op vol vermogen.  Geen idee of jouw ketel dat doet. 

Wel zou ik verwachten dat er ergens te vinden is waarom de ketel niet meer stopt.  Die zou dan moeten zeggen dat er geen warmtevraag is, of omdat een bepaalde temperatuur bereikt is of een bepaalde beveiliging de ketel stopt of...

Ps; kan je de interne pomp zijn snelheid gewoon  niet verhogen?

“Wel zou ik verwachten dat er ergens te vinden is waarom de ketel niet meer stopt.”

Je bedoelt waarschijnlijk “waarom de ketel stopt”. Hij stopt omdat de keteltemperatuur boven de gewenste keteltemperatuur (80 graden) komt.

De pomp staat al op 100% ingesteld.

idd, 'stopt'.

Als de ketel idd stopt omdat die 80°C haalt, kan die idd zijn energie niet kwijt.  Ideaal zou het bij verwarmen nooit boven 60°C mogen komen. 
Heeft het ooit gewerkt?

Staan de vv/radiatoren allemaal open? 

26kw; heb je best wat diameter aan buiten en debiet  nodig; 10°C delta T, is snel 2.000L/h (grove gok ;-)).   Zijn de diameters voldoende, is de evenwichtfles voor het juiste vermogen.  
Maar wat het ook is, de afgifte zijde zou zeker moeten opwarmen.  Ik begrijp dat dat niet is.  Lijkt me dat er toch iets serieus fout.    

Een moderne ketel heeft ook wat instellingen hoe de pomp moet gestuurd worden.  Misschien zit daar iets fout.

Walter